Virtual Reality (VR) heeft een lange geschiedenis en is sinds 2018 met de Oculus Go steeds toegankelijker geworden voor consumenten. Met de ontwikkeling van de VR-bril kwamen ook bijbehorende controllers om interactie met de virtuele wereld mogelijk te maken. Hierbij werden VR-controllers ontwikkeld om met de VR-wereld te kunnen interacteren. Deze VR-controllers zijn vooral gericht op gamers, wat goed werkt in die industrie. Maar in de zorgsector is dit een probleem. In deze blog gaan we dieper in op dit probleem en bespreken we alternatieve oplossingen die de drempel kunnen verlagen.

Focus op Gamers

VR-controllers zijn ontworpen met gamers in gedachten, niet met zorgprofessionals. Echte gamers zijn vaak bereid om zich volledig te verdiepen in de technologie en zijn daarvoor bereid te betalen. Dit heeft ook geleid tot veel innovaties binnen de gaming industrie zoals bijvoorbeeld 3DOF en 6DOF. Deze VR-controllers zijn vergelijkbaar met de controllers van spelcomputers, zoals een PlayStation, met knoppen en sticks voor interactie. Maar, in de zorgsector ligt dit wel anders.

Geen ervaring met VR-controllers

In tegenstelling tot gamers hebben zorgprofessionals meestal geen ervaring met gaming of met het gebruik van zulke controllers. Hoewel van hen wordt verwacht dat ze de technologie gebruiken, zijn de controllers niet ontworpen met de zorgprofessionals in gedachten. Dit kan leiden tot uitdagingen bij het effectief en efficiënt gebruik van VR in de zorg.

Belemmering voor schaalbaarheid en toepasbaarheid

Een ander probleem met de huidige controllers is dat ze, wanneer iemand een VR-bril opzet, niet meer in staat zijn om de fysieke knoppen aan de achterkant van de controller te zien. Dit kan het gebruik van de technologie bemoeilijken, zelfs met begeleiding.

Hand Tracking en Eye Tracking

Uit ons eigen onderzoek blijkt dat de huidige controllers niet goed aansluiten bij de behoeften van zorgprofessionals. Gelukkig zijn er veelbelovende alternatieven in opkomst die de drempel kunnen verlagen. Hand tracking en eye tracking zijn technologieën die direct in de VR-bril zitten waarbij je dus geen controller hoeft te gebruiken.

Hand Tracking

Hand tracking stelt de gebruiker in staat om de virtuele omgeving te manipuleren met handbewegingen. De camera’s in de VR-bril volgen de handen van de gebruiker, waardoor het oppakken en vastpakken van objecten intuïtief wordt. Dit maakt de gebruiker minder afhankelijk van fysieke knoppen en maakt de ervaring natuurlijker.

Eye Tracking

Eye tracking is een technologie waarbij de VR-bril de oogbewegingen van de gebruiker volgt. Hierdoor kan de gebruiker interactie hebben door simpelweg naar een object te kijken en vervolgens een commando te geven, zoals selecteren of oppakken. Dit vermindert nog meer de afhankelijkheid van traditionele controllers.

De huidige VR-controllers zijn geschikt voor gamers, maar niet voor zorgprofessionals. Hand tracking en eye tracking zijn veelbelovende technologieën die deze drempel kunnen verlagen en de weg vrijmaken voor brede toepassing van VR in de zorg. Zo kunnen we een positieve impact hebben op de veiligheid, effectiviteit en ervaringen binnen de gezondheidszorg. De toekomst van VR in de zorg ziet er veelbelovend uit!