In de wereld van Virtual Reality (VR) zijn handtracking en eyetracking twee technologieën die veranderen hoe we met digitale omgevingen omgaan. Maar wat houden deze technologieën precies in en hoe dragen ze bij aan de algehele VR-ervaring? Maar vooral wat kan dit betekenen voor onze scenario’s?

Handtracking & eyetracking 

Handtracking, zoals de naam al aangeeft, is het proces van het volgen van de bewegingen van je handen in een virtuele omgeving. In VR stelt deze technologie gebruikers in staat om zonder controllers hun handen te gebruiken, waardoor er een meer natuurlijke ervaring ontstaat. Daarnaast heb je eyetracking waar met camera’s in de VR bril je oogbewegingen worden gevolgd. Verder heb je ook het volgen van gezichtsuitdrukkingen (face tracking), waardoor je virtuele karakter emoties kan tonen.

De ontwikkelingen van hand- & eyetracking

Zowel eye- als handtracking zijn erg nauwkeurig. Over het algemeen maken ze de VR-ervaring veel natuurlijker en meeslepender. Apple, Meta en Pico hebben elk hun methoden maar de technologie zelf blijft consistent effectief. Het is alleen nog een beetje zoeken wat het beste aansluit bij de VR ervaring. Aangezien Meta en Pico vooral gericht zijn op gaming en Apple meer op productiviteit.

Met de lancering van de Apple Vision Pro worden er waarschijnlijk nog meer verbeteringen verwacht. Het is belangrijk om deze ontwikkelingen in de gaten te houden, omdat ze de toekomst van VR-gebruik kunnen beïnvloeden.

De toegevoegde waarde van hand- & eyetracking voor onze scenario’s

Voor VR Bieb kan hand- en eyetracking de gebruikerservaring verbeteren. Hand- en eyetracking maken de VR-ervaring veel meeslepender doordat je geen controllers hoeft vast te houden en natuurlijke bewegingen kunt maken. Dit maakt het gemakkelijker om je ondergedompeld te voelen in de virtuele wereld. Dus dat gebruikers nog meer het gevoel hebben dat ze ook echt in dat scenario staan, omdat ze dan hun handen kunnen zien. Daarnaast kun je met je handen uiteindelijk de antwoorden selecteren. Eyetracking kan daarnaast helpen om inzicht te krijgen in de keuzes en reacties van de gebruiker. Op deze manier kan je zien waar de aandacht van de gebruiker naar toe gaat. Dit kan helpen bij het begrijpen van hun denkprocessen en besluitvorming.

Een betere leerervaring 

Hand- en eyetracking hebben het potentieel om de VR-ervaring te verbeteren, waardoor gebruikers een meer natuurlijke en boeiende interactie met digitale werelden kunnen hebben. Hierdoor is het mogelijk om een betere en realistischer leerervaring aan te bieden.