Werkbegeleiding: Feedback en -forward

Omschrijving

In dit scenario zit de speler tegenover Celina, eerstejaars stagiaire van de MBO-V. De speler heeft de taak om haar op een constructieve manier van feedback en feedforward te voorzien. Er is een voorval geweest waar de speler naar dient te refereren, terwijl er gelet moet worden op hoe Celina erbij zit. Stagiaires zijn tenslotte net mensen en ook zij reageren niet altijd positief op de bevindingen. Wat doet de speler bij weerstand? Is de speler in staat de non-verbale communicatie van Celina op te merken en daar wat mee te doen?

Leeropbrengsten

  • Oefenen met het geven van concrete feedback/forward en ervaren wat dit doet bij een stagiaire.
  • Inzicht in het belang van bij objectief en waarneembaar gedrag te blijven, zonder daarbij aannames te doen.
  • Ervaren welke sensaties er ontstaan als Celina in weerstand gaat of juist gaat aanvallen. Blijft de speler rustig of wordt zij ongeduldig?
  • Ervaren wat er gebeurt als er niet voldoende rekening wordt gehouden met de staat van Celina. Kan de speler schakelen en van haar eigen pad afwijken?

Bijvangst

  • Meer zelfvertrouwen in wat te doen bij een soortgelijke situatie.
  • Meer variatie in het trainen en daardoor meer plezier hierin. Het is een individuele oefening, waardoor er geen extra spanning is van een meekijkende groep waardoor het leerrendement significant hoger is.
  • Herhaling mogelijk waardoor de speler er beter in zal worden.
  • Fouten kunnen gemaakt worden zonder grote gevolgen.