Contact & frustratie

Omschrijving
In dit scenario gaat de speler met een collega naar Isa. Zij functioneert op het emotioneel ontwikkelingsniveau van een 4 jarige. Haar cognitieve niveau is hoger, ze is licht verstandelijk beperkt.

De collega laat de speler de het meeste doen, dat is op zo’n eerste dag natuurlijk wel het leukst en het meest interessant. Hoe gaat de speler contact maken met Isa? En wat doet de speler wanneer Isa gefrustreerd raakt?

Leerdoelen

  • Inzicht in effectieve manieren om contact te maken, zoals aansluiten
  • Leren wat de signalen van frustratie zijn en deze herkennen
  • Bewustwording van effect eigen houding bij opgelopen spanning
  • Spanningsverlagende techniek leren
  • Oefenen met expressed emotions
  • Bewustwording belang van een eigen herkenbare begeleidingsstijl, afgestemd op de behoefte en zorgvragen van de cliënt.

Bijvangst

  • Meer zelfvertrouwen in wat te doen bij een soortgelijke situatie.
  • Meer variatie in het trainen en daardoor meer plezier hierin. Het is een individuele oefening, waardoor er geen extra spanning is van een meekijkende groep waardoor het leerrendement significant hoger is
  • Herhaaldelijk te spelen waardoor de speler er beter in zal worden en meer grip zal krijgen op de eigen emoties en gevoelens.
  • Fouten kunnen gemaakt worden zonder grote gevolgen.