Leren en ontwikkelen in de gehandicaptenzorg met Virtual Reality
Leren en ontwikkelen in de gehandicaptenzorg met Virtual Reality
‘Omgaan met frustratie bij de cliënt’
Bij de VR bieb geloven we sterk in samenwerking en delen van kennis. Daarom brengen we graag zorgorganisaties bij elkaar om samen te werken aan nieuwe trainingen. Ons doel? Deze technologie betaalbaar en voor iedereen toegankelijk maken door de stem te geven aan de zorg. We zijn al een tijd bezig in de VVT sector en bereiden nu ook uit naar de gehandicaptenzorg. Dit doen we in samenwerking met Amarant en Vanboeijen. We spraken Margot Quaden, Specialist Leertechnologie bij Amarant over de totstandkoming.
Start nieuwe community
Tot op heden heeft de VR bieb veel verschillende trainingen gemaakt, maar (bijna) allemaal gericht op de ouderenzorg. Met de samenwerking tussen VR bieb, Amarant en Vanboeijen beginnen we met een nieuwe sector en dus een nieuwe community. Volgens Margot is dat belangrijk: “Samen kunnen we de inzet van VR in de gehandicaptenzorg vormgeven en iedereen de mogelijkheid bieden om dit plaats- en tijdsafhankelijk te doen. In gezamenlijkheid kunnen we delen en samen optrekken om de zorg voor cliënten nog beter te maken.”
Andere manier van leren
“Toen wij ons gingen oriënteren op het gebruik van VR in leren en ontwikkelen stond gebruiksvriendelijkheid voorop. We zochten daarnaast naar een partner die flexibel mee kon denken in de toepassingsmogelijkheden van VR en affiniteit of ervaring in de zorg had. We hebben écht samen met de VR bieb geleerd; er werd naar ons geluisterd. We kregen toegang tot bestaand materiaal én er werd meegedacht over hoe we de borging kunnen realiseren.” deelt Margot.
“Normaliter werk je andersom; bij het ontwerpen van onderwijs ga je uit van de inhoud en maak je keuze in de werkvorm hoe je dat wilt overbrengen. Als laatste kijk je naar mogelijke technologie; wat kan beiden ondersteunen en levert een meerwaarde op voor de lerende én de trainer? In dit project zijn we uitgegaan van de technologie om iedereen kennis te laten maken met de mogelijkheden van VR voor leren en ontwikkelen. Een andere manier van benaderen, waarbij de medewerkers nadrukkelijk werden betrokken en ervaringen voor verbetering werden gedeeld.”
Omgaan met frustratie bij de cliënt
In dit nieuwe scenario gaat de speler met een collega naar Isa. Zij functioneert op het emotioneel ontwikkelingsniveau van een 4 jarige. Haar cognitieve niveau is hoger, ze is licht verstandelijk beperkt. De collega laat de speler het meeste doen, dat is op zo’n eerste dag natuurlijk wel het leukst en het meest interessant. Hoe gaat de speler contact maken met Isa? En wat doet de speler wanneer Isa gefrustreerd raakt?
Margot noemt het leren via dit scenario een veilige manier van oefenen. “Je kunt echt ervaren hoe cliënten reageren en wat de gekozen interventies voor effect hebben. De mogelijkheid om dan ook bepaald gedrag ‘uit te lokken’ en te ervaren in een veilige omgeving geeft een meerwaarde. En dan samen reflecteren en het gesprek voeren.”
Blijven vooruitkijken
Terwijl Amarant blij is met de huidige ontwikkeling, benadrukt Margot het belang van vooruitkijken: Wellicht ‘een bril voor iedereen’. We moeten met zijn allen blijven verbeteren en kritisch kijken naar alle kansen en bedreigingen van VR. Dat is een taak die we samen tot uitvoer moeten brengen. Toegankelijkheid van de technologie voor medewerkers, cliënten en verwanten. Want iedereen leert. Altijd. Overal.