Omschrijving
Er is een mevrouw gevallen in de woonkamer terwijl ze op weg was naar het ontbijt. Ze heeft bloed aan haar hoofd en zal geholpen moeten worden. Iedere rol (WZO/Helpende, VIG, VPK) heeft eigen taken en verantwoordelijkheden in deze situatie, dus kiest de speler voor vanuit welk perspectief het gespeeld zal worden. Zo krijgt de WZO’er/Helpende te maken met andere cliënten, de VIG met een verandering van symptomen en de VPK met het verzamelen van de juiste informatie. Hoe en wanneer wordt er gecommuniceerd met de andere zorgprofessionals? De SBAR en de daarbij horende stappen volgens triage-protocol worden gevolgd.
Leeropbrengsten
- Oefenen met het inzetten van de SBAR
- WZO/Helpende enkel de S
- VPK met feedback geven aan VIG na onjuist gebruik SBAR
- Kennis over het triage-protocol
- Route WZO/Helpende: Wat is goed om te doen met andere cliënten? Wat doe je in de ruimte? Wat doe je met je bevindingen daar? Wat zeg je over de situatie tegen andere cliënten?
- Route VIG: Wat ligt er binnen en buiten het deskundigheidsgebied? De situatie verandert en wat heeft dat voor gevolgen voor het oproepen van hulp? Welke informatie moet je hebben als je hulp gaat inschakelen?
- Route VPK: Welke informatie moet je hebben als je hulp gaat inschakelen? Hoe gebruik je de ABCDE-methode hierin?
Bijvangst
- Geeft een realistisch beeld van de werkzaamheden en keuzes van een zorgmedewerker.
- Meer zelfvertrouwen in wat te doen bij een soortgelijke situatie.
- Meer variatie in het trainen en daardoor meer plezier hierin. Het is een individuele oefening, waardoor er geen extra spanning is van een meekijkende groep waardoor het leerrendement significant hoger zal zijn.
- Herhaaldelijk te spelen waardoor de speler er beter in zal worden en meer grip zal krijgen op de eigen emoties en gevoelens.
- Fouten kunnen gemaakt worden zonder grote gevolgen.